nema mjerenja
Čempresi
umjerena
Lijeska
niska
Crkvina
niska
nema mjerenja
nema mjerenja
Drveće
umjerena
Trave
nema peludi
Korovi
nema peludi
Drveće
niska
Trave
nema peludi
Korovi
nema peludi
nema mjerenja
nema mjerenja
Drveće
umjerena
Trave
nema peludi
Korovi
nema peludi
Joha
niska
Čempresi
umjerena
Lijeska
niska
Drveće
umjerena
Trave
nema peludi
Korovi
nema peludi
Drveće
umjerena
Trave
nema peludi
Korovi
nema peludi
nema mjerenja
nema mjerenja
Čempresi
umjerena
Grab
niska
Drveće
umjerena
Trave
nema peludi
Korovi
nema peludi
Joha
umjerena
Jasen
niska
Lijeska
umjerena
Čempresi
umjerena
Lijeska
niska
Lijeska
visoka
Joha
niska
Besplatni newsletter

Svakodnevno biramo najzanimljivije za vas i šaljemo. Prijavite se!

Bolesti srca i prehrana
UVOD
Bolesti srca predstavljaju prvi uzrok smrti u području razvijenog svijeta. Poznato je da prehrana uvelike utječe na zdravlje srčanog mišića, omogućavajući svojim blagotvornim djelovanjem održavanju zdravlja krvnih žila i normalnog krvnog tlaka. Time se olakšava njegov srca i osigurava njegova dugovječnost.

Bolesti srca više su od i jedne vrste bolesti povezane s prehranom. Srce je mišić koji mora raditi pod pritiskom i mora stalno pumpati krv kako bi se osigurao dotok kisika i hranjivih sastojaka u sve stanice naših tkiva i organa. Što su krvne žile prohodnije, što imamo manje ugruška u njima i što su stanice krvi fleksibilnijih membrana, srce lakše radi i ne treba uložiti dodatne napore za obavljanje svoje osnovne zadaće. Danas se zna da je zapadnjački način prehrane, u kojem prevladavaju zasićene masti, aditivi, slatkiši, poguban za zdravlje krvnih žila, a time i srca. Jedan drugi način prehrane, poznat pod pojmom "mediteranska prehrana" sve se više nameće kao zlatni standard pravilne prehrane koji se mora usvojiti kako bi se sačuvalo zdravlje srca i krvnih žila. Poznato je da su bolesti srca i krvnih žila bile manje učestale na području današnjeg Mediterana i da su stanovnici tog područja živjeli znatno duže od ostalih stanovnika zapadne civilizacije. Način prehrane koji se obično naziva mediteranskim načinom prehrane nije nikakav revolucionarni ili novi trend u prehrani. Radi se o načinu prehrane koji u svojim osnovnim postavkama predstavlja pravilnu i uravnoteženu prehranu koja osigurava organizmu sve nutritivno potrebne tvari. Kad bismo sažeto opisali osnovne principe na kojima se temelji mediteranska prehrana, dobili bismo ovakvu sliku: jesti svakodnevno žitarice i proizvode od žita;  jesti svaki dan jedan obrok tjestenine ili riže ili krumpira; jesti barem tri do četiri puta tjedno mahunarke (grah, grašak, slanutak, bob, leća); začiniti jela maslinovim uljem; obilato koristiti umak od rajčica; svakodnevno jesti voće i povrće; jesti plavu ribu barem jednom tjedno; piti nemasno mlijeko i koristiti proizvode od fermentiranog mlijeka; smanjiti konzumaciju mesa na dva puta tjedno; jesti umjereno jaja, najviše do četiri jaja tjedno, uz večernji obrok preporučuje se popiti čašu crnog vina; te konačno, jesti polako, žvakati dugo. Nakon obroka barem četvrt sata provesti u odmoru i opuštanju.

Pokušamo li ovo nabrojeno svesti u par rečenica dobivamo najtočniju definiciju mediteranske prehrane: „Osnovno je za mediteransku prehranu da je karakterizirana umjerenom upotrebom mesa, mlijeka, sira, visokim unosom složenih ugljikohidrata (krumpir, palenta, tijesto, riža), svježeg voća i povrća (koji uz vitamine i minerale predstavljaju bogati izvor dijetalnih vlakana), redovitom upotrebom ribe (koja predstavlja idealan izvor omega-3-višestrukonezasićenih masnih kiselina) i upotrebom masti koja je gotovo sva sadržana u obliku maslinovog ulja."

Takvim načinom prehrane utjecat ćemo na unaprjeđenje zdravlja i funkcije srca, te spriječiti nastanak kroničnih degenerativnih upalnih bolesti.

Autorica: Doc. dr. sc. Donatella Verbanac, dipl. ing. medicinske biokemije
Namirnice
(21)
4.0 od 5

vezani članci

KALENDAR ovulacije

Razdoblje plodnosti žene u jednom ciklusu kratko je, svega nekoliko dana prije i nekoliko dana poslije ovulacije. KALENDAR ovulacije

KALENDAR trudnoće

Pratite trudnoću i razvoj vaše bebe iz tjedna u tjedan. KALENDAR trudnoće Uz ilustracije i opise pratite razvoj vaše bebe od začeća do njezinog dolaska na svijet.