nema mjerenja
Joha
niska
Čempresi
umjerena
Jasen
niska
Lijeska
niska
Brijest
niska
nema mjerenja
nema mjerenja
nema mjerenja
nema mjerenja
Joha
niska
Čempresi
niska
Lijeska
visoka
nema mjerenja
Joha
niska
Čempresi
vrlo visoka
Lijeska
umjerena
nema mjerenja
nema mjerenja
nema mjerenja
nema mjerenja
Joha
niska
Čempresi
visoka
Grab
niska
Brijest
niska
Crkvina
niska
nema mjerenja
Joha
niska
Lijeska
visoka
Brijest
niska
Joha
niska
Čempresi
umjerena
Jasen
niska
Grab
niska
Lijeska
niska
Brijest
niska
Lijeska
umjerena
Joha
niska
Čempresi
niska
Jasen
niska
Besplatni newsletter

Svakodnevno biramo najzanimljivije za vas i šaljemo. Prijavite se!

Bolesti srca

Kako živjeti nakon srčanog udara

Objavljeno 07.12.2016.
Nakon srčanog udara tri su osnovna pravila prema kojima se trebate ponašati: povećajte fizičku aktivnost (osim ako ste već fizikalni ekstremist), prestanite pušiti i - nastavite živjeti!
Kako živjeti nakon srčanog udara

Tjelesna aktivnost nakon srčanog udara

Opće je pravilo da do dva mjeseca nakon srčanog udara treba izbjegavati veća tjelesna opterećenja.

U svakom slučaju, nakon srčanog udara će vam liječnik dati upute kako biste se u nastavku trebali ponašati. Nisu svi srčani udari isti, a pogotovo nisu svi bolesnici isti. Opće je pravilo da do dva mjeseca nakon srčanog udara treba izbjegavati veća tjelesna opterećenja (npr. ona kod kojih se znojite).

Ipak, nikako se ne biste trebali "invalidizirati" ili prikovati uz krevet. Lagana šetnja, obavljanje kućnih poslova, kupnja na tržnici su dozvoljene. Nakon perioda od dva mjeseca polako povećavajte tjelesnu aktivnost, naravno, ako vam to liječnik dozvoli. Naglasak treba staviti na aerobne oblike vježbe, tj. vježbe duljeg trajanja s blagim stupnjem opterećenja (vožnja biciklom, brzi hod ili joggiranje, vježbe s utezima malih težina npr. samo sa šipkom ali s 20-30 ponavljanja).

Ukoliko nemate tegoba (gušenje, bolovi u prsima) možete postupno povećavati trajanje i intenzitet opterećenja. Možete započeti s pola sata vježbanja 3-4 puta tjedno, a optimalno bi bilo postići i održati ritam od barem pet vježbanja tjedno. Osluškujte svoje tijelo, izaberite aktivnost koja vam odgovara i uživajte!

Pušenje

Prestanak pušenja je najbolja mjera koju možete poduzeti za poboljšanje svojeg zdravlja.

Oko pušenja ne bi trebalo biti diskusije. Naime, pušenje je jedan od najsnažnijih rizičnih faktora ateroskleroze, a štetni učinak se očituje gotovo na svim tjelesnim sustavima. Svjetska zdravstvena organizacija je proglasila prestanak pušenja najboljom mjerom koju možete poduzeti za poboljšanje svojeg zdravlja. Ipak, prestati pušiti nije lako, ponekad se čini nemoguće. Stoga nije neuobičajeno potražiti pomoć raznih grupa, udruga, profesionalaca. Uz brojne mehanizme i čeličnu volju, može se uspjeti prestati pušiti.

Životne navike

U slučaju da je posao tjelesno zahtjevan, korisno bi bilo proći proces rehabilitacije kako bi se ispitao odgovor organizma na tjelesno opterećenje.

Ponavljamo, život nije stao. Dakle, ne dajte se! Živite i dalje punim plućima, održavajte kontakte s bližnjima, bavite se svojim hobijima ili pronađite nove. Nemojte se bjesomučno fiksirati za novo zdravstveno stanje. Nije potrebno svakodnevno po tri puta mjeriti krvni tlak - bit će dovoljno i jednom tjedno, pogotovo ako je uz lijekove tlak dobro reguliran.

Nadalje, treba raditi. I u ovom slučaju je nužno konzultirati se sa svojim liječnikom, možda i liječnikom medicine rada, ali čak i nakon ozbiljnijih oblika srčanih udara, na sjedilački tip posla (dakle rad u uredu i na šalteru) možete se, okvirno govoreći, vratiti već dva tjedna nakon otpusta iz bolnice. U slučaju da je vaš posao tjelesno zahtjevan, korisno bi bilo proći proces rehabilitacije gdje se može ispitati odgovor vašeg organizma na tjelesno opterećenje. U svakom slučaju, mjesec dana je obično dovoljno da se vratite na posao. Ipak, u određenim slučajevima (najteži oblici srčanih udara ili bolesnici kod kojih je nužno dodatno liječenje), liječnik vam može oduzeti radnu sposobnost.

Prehrana

Ukoliko se budete pridržavali gornjih mjera, vjerojatno ćete se sami pobrinuti i za kvalitetu prehrane. To je svojevrsna "nuspojava" gore navedenih mjera. Opće preporuke su jednostavne: jedite što više svježeg voća i povrća, izbjegavajte rafinirane šećere i masnu hranu. Takozvani mediteranski tip prehrane je prepoznat u svjetskim razmjerima kao najzdraviji oblik prehrane.

Nadalje, jedite redovito, bolje više obroka manje količine i ne preskačite doručak. Priuštite si povremeno i meso i slatko, samo imajte mjeru. I plan. Ukoliko ste pretili, neka planovi budu realni, npr. redukciju pola do jednog kilograma tjelesne težine mjesečno. Poznato je da kampanjske dijete s velikom žrtvom i naglim gubitkom više kilograma ne nose dugoročne rezultate. Ispravno je postupno korigirati navike na razinu da predstavljaju nov stil života, a ne muku, kalvariju. Tako ćete i po postizanju cilja zadržati zdrave navike.

Što sa šakom lijekova?

Liječnik vam u pravilu neće prepisati niti jedan lijek koji nije dokazano poboljšao preživljavanje u bolesnika sa srčanim udarom.

Prema saznanjima moderne medicine, nakon srčanog udara nužno je uzimati manje ili više trajno pet klasa lijekova. Svaka od ovih klasa može spriječiti novi srčani udar, pa čak i smrtni ishod.

Liječnik vam u pravilu neće prepisati niti jedan lijek koji nije dokazano poboljšao preživljavanje u bolesnika kao što ste vi - i to u strogo kontroliranim ispitivanjima na preko desetak tisuća bolesnika. Neke od ovih lijekova ćete uzimati kratkotrajno (npr. pola godine ili godinu dana), neki će vam biti potrebni trajno. Na redovitim kontrolama liječnik će vam možda podignuti ili smanjiti dozu lijeka. Nikako nemojte svojevoljno prekidati ili povećavati terapiju, već se konzultirajte barem s liječnikom obiteljske medicine. Nemojte se konzultirati a niti uspoređivati sa susjedima i poznanicima, jer lijek koji je baš optimalan za vašeg susjeda možda vama može izrazito štetiti!

Morate znati da su nuspojave na lijekove obično blage i izrazito rijetke. Liječnici sa sumnjom slušaju svoje bolesnike kad im navode nuspojave na 4-5 lijekova jer su takve situacije gotovo pa nemoguće. U svakom slučaju, nuspojave također prokomentirajte na idućoj kontroli ili s obiteljskim liječnikom.

Acetilsalicilna kiselina

Acetilsalicilna kiselina je jedini od lijekova za koji se sa sigurnošću može reći da će vam trebati doživotno.

Nakon srčanog udara će vam gotovo sigurno biti propisan neki oblik acetilsalicilne kiseline. Radi se o preko 150 godina starom preparatu koji nakon srčanog udara iznimno povoljno djeluje na sprječavanje nastanka novog udara. Osim srčanog, sprječava i nastanak moždanog udara kao i smrtni ishod. Jedini je od preparata za koji se sa sigurnošću može reći da će vam trebati doživotno. Dobro se podnosi, a u slučaju da vam izaziva želučane tegobe, postoje preparati s ovojnicom zbog koje se lijek otapa tek u tankom crijevu.

Najčešće se propisuje doza od 100 mg, no ponekad, napose u slučaju želučanih tegoba ili sklonosti krvarenju, može se i propisati manja doza. Iako možda znate za gastritis ili vas tu i tamo stisne grč u žličici, nemojte bez konzultacije prekidati terapiju ovim lijekom - pa čak i nakon što ste pročitali sve što piše u uputi o lijeku. Čak i u slučaju da imate aktivno krvareći čir na dvanaestercu, možda vam se nastavi terapija ovim lijekom (dok još krvarenje traje). I u tom slučaju korist od njegove primjene je velika, pogotovo rano nakon infarkta.

Sve članke vezane uz ovu temu pronađite ovdje
(7)
3.7 od 5

Brzi priručnik bolesti

Odaberite grupu bolesti ili pretražite po ključnoj riječi

Priručnik bolesti sastavljen je kako biste se brzo informirali o bolesti koja vas zanima. Određene bolesti posebno su obrađene u okviru skupine na Mapi tijela kojoj pripadaju te ih svakako potražite.

vezani članci

prehrana po bolestima


Saznajte više o prikladnoj prehrani, namirnicama i njihovom utjecaju na: Pravilnim izborom namirnica možete znatno unaprijediti svoje zdravlje.

KALENDAR ovulacije

Razdoblje plodnosti žene u jednom ciklusu kratko je, svega nekoliko dana prije i nekoliko dana poslije ovulacije. KALENDAR ovulacije