Hrvatski zavod za javno zdravstvo
S već prepoznatljivim sloganom obilježavanja "Ulice za život" (engl. Streets for life) i ovogodišnjom porukom "Učinimo hodanje i vožnju biciklom sigurnim" (engl. Make walking and cycling safe), kampanja promiče zdravije, ekološki prihvatljivije i ekonomski isplativije oblike prijevoza. Cilj Tjedna je istaknuti konkretne mjere koje različiti dionici - uključujući vlade, međunarodne agencije, civilno društvo, poduzeća i škole - mogu poduzeti kako bi pridonijeli većoj sigurnosti za pješake i bicikliste.
Prometne nesreće jedan su od vodećih uzroka smrti i invaliditeta u svijetu, s gotovo 1,2 milijuna smrtno stradalih i čak 50 milijuna ozlijeđenih svake godine. One su glavni uzrok smrti među mladima u dobi od 5 do 29 godina.
Prometne su nesreće još uvijek vodeći uzrok smrti mladih ljudi u dobi između 10 i 25 godina u cijelom svijetu, pa i Hrvatskoj. Na hrvatskim su se cestama posljednjih deset godina prosječno dogodile 32.063 prometne nesreće te je godišnje u prometu prosječno stradalo 13.780 osoba. Najviše su ugrožena djeca, mladi i druge najugroženije skupine - biciklisti, mopedisti, motociklisti i pješaci.
U Hrvatskoj je posljednjih godina izražen trend smanjenja broja umrlih i ozlijeđenih u prometnim nesrećama. Rezultat je to dijelom i provedbe mjera Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa koji se kontinuirano provodi od 1994. U skladu s tendencijom daljnjeg smanjenja smrtnosti i ozljeđivanja u prometu izrađen je i šesti Nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa koji je donijela Vlada Republike Hrvatske za razdoblje 2021.-2030. godine, a čiji cilj je do 2030. godine usmjeren na smanjenje smrtnosti u prometnim nesrećama za 50%.
Hodanje i vožnja biciklom donose brojne koristi za zdravlje pojedinaca, okoliš i društvo u cjelini - potiču tjelesnu aktivnost, smanjuju rizik od kroničnih bolesti, doprinose smanjenju emisija stakleničkih plinova te poboljšavaju kvalitetu zraka i života u urbanim sredinama.
Prema publikaciji Svjetske zdravstvene organizacije "Walking and cycling: latest evidence to support policymaking", ulaganja u politike koje promiču sigurnu vožnju biciklom i hodanje mogu igrati ključnu ulogu u oblikovanju zdravlja, ublažavanju klimatskih promjena i poboljšanju okoliša.
Istraživanja koja su posebno proučavala utjecaje hodanja i vožnje biciklom pokazala su sljedeće:
Hodanje 30 minuta ili vožnja biciklom 20 minuta dnevno smanjuje rizik od smrtnosti za najmanje 10%.
Aktivno putovanje na posao povezano je s otprilike 10% manjim rizikom od kardiovaskularnih bolesti i 30% manjim rizikom od razvoja dijabetesa tipa 2.
Smrtnost povezana s rakom 30% je niža među osobama koje na posao putuju biciklom.