Prehrana

Utjecaj prehrane na hipertenziju

Objavljeno 18.05.2022.

Nastavni zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar"

Osnovna načela dijetoterapije kod arterijske hipertenzije su kontrola tjelesne težine, smanjenje unosa soli, isključivanje alkohola iz prehrane, kontrola unosa kalcija i kalija, te redukcija jela s velikim masenim udjelom zasićenih masnih kiselina i kolesterola.
Utjecaj prehrane na hipertenziju
 

Visoke razine ukupnog kolesterola i LDL kolesterola te niske razine HDL kolesterola u krvi povećavaju rizik od razvoja bolesti srca i krvnih žila.

DASH dijeta (Dietary Approaches to Stop Hypertension) u prijevodu znači dijetetski pristup za sprječavanje hipertenzije je nutricionistički uravnotežen plan prehrane koji uključuje cjelovite žitarice, mahunarke, voće i povrće, nemasno meso, perad, ribu te nekoliko dnevnih obroka nisko masnih mliječnih proizvoda.

Nekoliko puta tjedno preporučuje se manja količina orašastih plodova i sjemenki.

U manjim količinama može se jesti crveno meso, slatkiši i masnoće, ali DASH dijeta je vrlo restriktivna na unosu zasićenih masti, kolesterola i ukupnih masti.

DASH dijeta je razvijena u istraživanju pod pokroviteljstvom Nacionalnog instituta za zdravstvo, preporučuje je Američka udruga za srce, a dio je američkih smjernica za liječenje hipertenzije.

Najveći naglasak ove dijete je na značajnom smanjenju soli, po principu da se jelo začini začinima, a ne solju.

Istraživanja pokazuju da pridržavanje prehrambenih navika koje su po načelima DASH prehrane pomaže u snižavanju krvnog tlaka, za što je prvenstveno ova dijeta i bila osmišljena.

Nutricionistički uravnotežen plan uključuje voće i povrće i nekoliko dnevnih obroka nisko masnih mliječnih proizvoda.

Takav pristup preporučuje odabir cjelovitih žitarica, nemasno meso, perad i ribu, dok je najveći naglasak na značajnom smanjenju soli.

Promjenom prehrambenih navika može se izravno utjecati na vrijednosti određenih parametara u krvi (ukupni kolesterol, HDL-kolesterol, LDL-kolesterol, trigliceride) i očuvati zdravlje krvožilnog sustava.

Preporuke

Konzumirati više manjih obroka dnevno (do pet do šest obroka). Jesti svaka tri do četiri sata te izbjegavati prejedanje.

Ograničiti unos zasićenih masti u prehrani čiji su glavni izvori životinjske masnoće, margarin, palmina mast, mesne prerađevine itd.

Dati prednost nezasićenim masnoćama koje povoljno djeluju na krvožilni sustav. Izvori su biljna ulja, orašasti plodovi, avokado i sjemenke (lanene, chia…).

Konzumirati ribu barem 2 puta tjedno.

Prednost dati plavoj ribi koja obiluje omega-3 masnim kiselinama (srdele, skuša, tuna, losos...).

Ograničiti unos namirnica s visokim sadržajem kolesterola (iznutrice, žumanjak i morski plodovi).

Prehranu obogatiti svježim voćem i povrćem ciljati na unos od barem 500 g dnevno.

Konzumirati namirnice s visokim sadržajem topljivih vlakana (zob, jabuka, banana manje zrela, jagode, grožđe, raž, leća, slanutak, citrusi, patlidžan, grašak…).

Način pripreme hrane neka bude kuhanje, pirjanje s dodatkom maslinovog ulja ili u vlastitom soku i pečenje.

Izbjegavati prženje u dubokom ulju i pohanje.

Koristiti svakodnevno biljne začine (češnjak, peršin, ružmarin, bosiljak, origano, majčina dušica, cimet, kurkuma..).

Izbjegavati kekse, industrijske kolače, vafle i slastice koje sadrže hidrogenirano ili djelomično hidrogenirano biljno ulje ili mast.

U četvrtak, 19. svibnja 2022. godine, od 9 do 12 sati u Centru za preventivnu medicinu NZJZ "Dr. Andrija Štampar" u Zagrebu građani će moći obaviti besplatne preglede koji uključuju mjerenje krvnog tlaka, razine GUK-a, analizu tjelesne mase te liječničko, nutricionističko i kineziološko savjetovanje.

Sve vijesti vezane uz ovu temu pronađite ovdje
(0)
0.0 od 5

Priručnik bolesti

Odaberite grupu bolesti ili pretražite po ključnoj riječi
Priručnik bolesti sastavljen je kako biste se brzo informirali o bolesti koja vas zanima. Određene bolesti posebno su obrađene u okviru skupine na Mapi tijela kojoj pripadaju te ih svakako potražite.

vezani članci

KALENDAR ovulacije

Izračunaj plodne dane
Datum početka posljednjeg ciklusa:
Trajanje menstruacijskog ciklusa:

BMI za djecu

Izračunajte BMI za djevojčicu ili dječaka. BMI za djecu Djevojčice i dječaci imaju različite vrijednosti BMI-a tijekom odrastanja. Važno je koristi kalkulator primjeren za dob.

Besplatni newsletter

Svakodnevno biramo najzanimljivije za vas i šaljemo.